محرومیت بیش از دو سال برای تبانی کننده وجود ندارد
محرومیت برای تبانی کننده بیشتر از دوسال نیست
خیلی ها می گویند دو سال محرومیت برای کسی که تبانی می کند کم است و چنین افرادی را باید بیش از دو سال یا حتی مادام العمر از حضور در فوتبال محروم کنیم اما واقعیت این است که آئین نامه انضباطی فدراسیون این اجازه را به کمیته انضباطی یا کمیته استیناف نمی دهد که فرد تبانی کننده را بیش از دو سال محروم کند. این خود نقص آیین نامه ای است و چه خوب است در تدوین آ ئین نامه جدید انضباطی این مورد لحاظ شود.
به واقع و به منظور حفظ سلـامت و امنیت لیگ یک باید قوانین را علیه تبانی تشدید کرد. ماده ۴1 آ یین نامه انضباطی را به اتفاق می خوانیم: ماده ۴1 تبانی تبانی به مفهوم این است که اشخاص اعم از مدیران، مربیان، بازیکنان و سایر عوامل دست اندرکار مسابقه، توافق نمایند که با اقداماتی برخلاف اخلاق ورزشی و بازي جوانمردانه، نتیجه مسابقه را تعیین نمایند که تشخیص موضوع بر عهده کمیته انضباطی است.
در این مورد نظر نماینده اعزامی فدراسیون و سه نفر آسیا یا از A کارشناس متعهد (که حداقل داراي مدرک مربیگري و یا از مدیران ارشد و خوشنام و متعهد و خبره فوتبال باشند)، استعلـام خواهد شد. در صورت احراز، مرتکبین اعم از مباشرین و معاونین و شرکا به جریمه نقدی از ده میلیون تا یکصد میلیون ریال به همراه یک یا چند مورد از موارد ذیل محکوم خواهند شد:
1-محرومیت از شرکت در مسابقات یا فعالیت هاي مرتبط با فوتبال تا دو سال براي سرپرست، مربی، مدیر باشگاه و یا هر یک از عوامل تبانی 2- حذف دو تیم از مسابقات 3-سقوط به دسته پایین تر ۴- کسر امتیازات ۵- استرداد جوایز و مقام ها و نشان ها و مدال ها
تبصره 1: شروع به تبانی و پیشنهاد آنچه منتهی به حصول نتیجه نشده باشد، موجب محرومیت پیشنهاد کننده از شرکت در مسابقات تا یک سال و محکومیت او به پرداخت جریمه نقدي تا پنجاه میلیون ریال خواهد شد.
تبصره 2 : درصورت حذف تیم یا دوتیم تبانی کننده از دور مسابقات و یا سقوط به دسته پایین تر، امتیازات و گل هاي زده و خورده تیم هایی که با این دو تیم هم گروه هستند و مسابقه داشته اند، متناسب با زمان تبانی به این شرح اعمال می شود: اگر تبانی در دور رفت باشد ، تمام امتیازات و گل هاي زده و خورده تیم ها صفر خواهد شد و اگر از دور برگشت باشد ، امتیازات و گل هاي زده و خورده دور رفت لحاظ و دور برگشت لحاظ نخواهد شد.