ناگفته های مدیرعامل سابق باشگاه شهرداری اراک
مجتبی خراجی: رشوه ندادم تیمم افتاد
محسن طاهرمیرزایی- طی دو سال گذشته شاهد حمایت شهرداری اراک از تنها نماینده این شهر در رقابت های لیگ دسته یک فوتبال باشگاه های کشور بوده ایم. سال اول که هدایت باشگاه به محمد عسگری واگذار شده بود، تیم فوتبال شهرداری موفق شد با کسب رده چهارمی جدول نتیجه قابل قبولی گرفته و این مسابقات را به پایان برساند. اما سال بعد سکان هدایت باشگاه را مجتبی خراجی در دست گرفت. خراجی که پیش از این با ملی پوش کردن 11 بازیکن، کارنامه نسبتا موفقی از خود در رشته های هاکی و سپک تاکرا به جای گذاشته بود، در فوتبال اما هرگز موفق نبود و در اولین سال حضورش در سمت مدیرعاملی، تیم او به لیگ دسته دو سقوط کرد. به منظور روشن شدن ابعاد پنهان سقوط تیم، با او قرار مصاحبه گذاشتیم. خراجی از برنامه اخیر گزارش ورزشی که از شبکه آفتاب پخش شد به شدت گلایه داشت. به طوری که مصاحبه را این گونه آغاز کرد:
حرفهای ناگفته را آقایانی که در تلویزیون صحبت می کنند باید بگویند. پروفسورهایی که در برنامه علی حاجی آبادی دعوت می شوند و در جایگاه کارشناس اظهار نظر می کنند. این افراد در حقیقت خودشان را نقد می کنند نه بنده را.
آقای خراجی ضمن عرض سلام. چرا فوتبال اراک رشد نمی کند؟
سلام. ببینید ورزش یک فرایند است. ورزش فراورده ای هر چه باشد محکوم به شکست است. الـان شما یک تیم در اختیار دارید. چقدر می توانید از این تیم استفاده کنید؟ 1 سال. 2 سال. بالـاخره این تیم تمام می شود. ورزش باید در یک چرخه تعریف شده باشد. ورزش فراورده ای چرخه را نابود می کند. یعنی فراورده ای برخورد کردن با هر چیزی چرخه تولید آن را از بین می برد. این یک آسیب جدی برای ورزش اراک است. ما هنوز نتوانسته ایم یک کانال ایجاد کنیم که خودش بسازد، تولید کند و خروجی داشته باشد.
ورودی آن بچه های این شهر و خروجی آن بازیکنان لیگ یکی، لیگ برتری و ملی پوش باشد. ما باید به جایی برسیم که نوجوانان، جوانان و امیدها داشته باشیم که سال بعد تازه به دنبال جمع کردن تیم نباشیم. مشکل دیگر این است که به سمت علمی شدن ورزش پیش نمی رویم.
بله متاسفانه ورزش ما علمی نیست. ما در زمینه مشاوره ورزشی هم پتانسیل های خیلی خوبی در اراک داریم. چرا از این ها استفاده نمی شود؟
البته. به عنوان مثال دکتر شاه منصوری که بومی اراک هستند بیش از 70 مقاله بین المللی به چاپ رسانده است اما هیچ وقت از ایشان استفاده نشده است. نگاه ورزشی باید توامان با علم باشد. امروز نمی توانیم با تکیه بر دانش 30 سال پیش موفق شویم.
چرا از امثال این افراد استفاده نمی شود؟
این چرا ها را باید بروید در کلونی هایی که شب ها شکل می گیرد بررسی کنید. در تبانی هایی که در زیرزمین ها و مطب ها شکل می گیرد دنبال کنید. علتش هم اینهاست. شما فقط امسال را نگاه نکنید. برگردید به عملکرد تیم در زمان آلومینیوم. آن زمان ما با 3 بازی کمتر نسبت به رقیبان با 7 امتیاز بیشتر در صدر جدول بودیم. چرا نتوانستیم صعود کنیم؟
به نظر شما چرا نتوانستیم؟
شاید پافشاری بی جا روی ماندن جواد زرینچه بود که در نهایت شدیم چهارم جدول. وگر نه چه اتفاقی افتاد که شدیم چهارم؟
در شهرداری چه اتفاقی افتاد که سقوط کرد؟
همین لمپنیسمی که در فوتبال حاکم است. همین جریان های فکری است که در رسانه علیه یک نفر ایجاد می کنند. این ها مسائلی است که باعث عدم رشد و توسعه ورزش در این استان می شود.
چرا در این 11 سال فقط شهرداری سقوط کرد؟
اجازه دهید کمی به عقب بازگردیم. سال گذشته گرفتن این تیم با این باور که می خواهیم تیم داری کنیم انجام نشده بود. تیم ما در تاریخ 29 تیر ماه تصویب شد. دو روز بعد آقای شهردار جلسه ای گذاشتند مبنی بر این که آیا می خواهیم تیم داری کنیم یا نه؟ دو میلیارد تومان می خواهیم اختصاص دهیم یا سه میلیارد تومان؟ فصل از 23 شهریور شروع شد. تا این طرح تصویب شود و هزینه آن تخصیص یابد و برگردد شد 23 مرداد. آن روز از من خواستند که مدیر عامل باشم و بنده هم قبول کردم. دو روز بعد مربی مشخص شد.
خب این چه تیمی است؟ 70 درصد شاکله یک تیم باید از سال قبل وجود داشته باشد. اما اصلن این طور نبود. همه چیز به هم ریخته بود. بازیکنی وجود نداشت. همه با جاهای دیگر قرار داد بسته بودند. البته حق داشتند. چون بلاتکلیف بودند. نمی دانستند که اراک قرار است تیم داشته باشد یا نه؟ اکتفا کردیم به یک عده ای که از لیست خارج مانده بودند.
در حقیقت کسانی که تیمی گیرشان نیامده بود. البته بین آن ها بازیکنان خوب هم وجود داشت. ما تا 1۵ شهریور می بایست لیست را جهت نهایی کردن به فدراسیون اعلـام می کردیم. اما در آن تاریخ ما تازه داشتیم تست می گرفتیم. چون تیمی وجود نداشت. حداقل بازه زمانی برای آماده کردن یک تیم جهت حضور در مسابقات دو ماه است. اما تیم ما 8 روز بیشتر فرصت نداشت. حالـا به نظر شما شهرداری چرا سقوط کرد؟ سال گذشته که تیم نتیجه خوبی گرفته بود. چرا باید با ۵ ماه تاخیر بسته می شد؟
خب این که یک اتفاق روتین و معمولی در شهر اراک است. چرا تیم های قبلی که دقیقا مشابه این وضعیت را داشتند، سقوط نکردند؟
چون بنده به عنوان مدیرعامل حاضر نشدم به کسی باج بدهم. این تیم در این 11 سال سه بار در معرض سقوط قرار گرفت و هر سه بار با پرداخت پول در جدول ماندگار شد.
شما چرا این کار را نکردید؟
من هم می توانستم اما نکردم. به من هم پیشنهاد شد. پیشنهاد ها از هفته سوم نیم فصل به این طرف شروع شد اما من قبول نکردم.
محتوای پیشنهاد ها دقیقا چه بود؟
می گفتند ما می رویم تیم های دیگر را برای شما می خریم و کاری را که شما می خواهید انجام می دهیم.
چه مبالغی می خواستند؟
خب مبالغ متفاوت بود. کمترین و جزیی ترین آن ۵ میلیون تومان بود.
آقای خراجی وضعیت امروز تیم فوتبال شهرداری دقیقا مشابه سال گذشته است. با این تفاوت که سال گذشته در تاریخ 27 تیر ماه تیم تصویب شد. اما امسال هنوز هم تیم تصویب نشده است. سرنوشت این تیم چه خواهد بود؟
این تیم محکوم به شکست است مگر این که مسائل پشت پرده برایش به وجود بیاید. سال گذشته هم بهتر بود از ابتدای سال می گفتند بودجه فوتبال حذف است. ما هم می گفتیم تعطیل و امتیاز را می دادیم به کس دیگر. متاسفانه امسال هم هنوز تکلیف تیم مشخص نیست. آیا تیم را می خواهیم؟ آیا نمی خواهیم؟
سقوط تیم چقدر به عملکرد شما برمی گردد؟
بله. نقد بر بنده وارد است. تیم در زمان مدیریت من افتاده است. اما باید دید چند درصد من مقصرم؟
خودتان فکر می کنید چند درصد مقصرید؟
ببینید اولین شاخصه توسعه ثبات است. چرا انتخابات هر ۴ سال یکبار برگزار می شود؟ برای این که فرصت برای هدف گذاری، سازمان دهی، برنامه ریزی و ... وجود داشته باشد. آیا من اصلن فرصت مدیریتی داشتم که بخواهم مدیریت کنم؟
یعنی علت اصلی کم بودن فرصت مدیریتی شما بوده؟
بله. البته این موضوع در مورد مدیران قبل از من هم صادق است. فرصت همه کم بوده. این تیم در طی 11 سال 8 مدیرعامل و البته ۵ عنوان عوض کرده. یعنی به طور متوسط هر 16 ماه یک مدیر عامل. برای این وضعیت چه توسعه ای می توانید متصور باشید؟ اگر سهم مدیریت را تقسیم بر 11 کنیم همه مدیران مقصرند. سهم همه به یک میزان است. حالا چه در رده مدیران تصمیم ساز و چه مدیران اجرایی. حتی آن مدیری که پول پرداخت کرد تا تیمش سقوط نکند صد درصد مقصر نیست. او هم دقیقا با این نقایص روبرو بوده. بنده به یاد دارم در زمان یکی از مدیران قبلی تیم در بحران صنایع بود. صنایع پول نمی دادند. آن مدیر خانه خود را گرو گذاشت و وام گرفت و هنوز هم قسط آن وام را می دهد. پس همه مقصرند. دومین شاخصه توسعه ایجاد فرایند برای رسیدن به هدف است.
یعنی چه؟
یعنی ساختار باشگاهی باید مشخص باشد. یعنی همه باید از چشم اندازی که ترسیم شده پیروی کنند. ما کجا برای این تیم چشم انداز تعریف کرده ایم؟ هر سال آمدیم گفتیم تیم را می بندیم برای صعود به لیگ برتر. تنها دو بار چهارم شدیم و بقیه سال ها دهم، یازدهم و دوازدهم بودیم. من مقصرم. ولی نباید دنبال این باشیم که هرکس مقصر است او را تخریب کنیم. نباید توانمندی ها در این سیستم مدیریتی اشتباه از بین برود. اگر چنین شود افراد فرصت طلب و آن هایی که دنبال منافع خود هستند وارد میدان می شوند.
تیم شهرداری با چه مبلغی بسته شده بود؟
سال اول با دو میلیارد و 800 میلیون تومان بسته شده بود. اما با تغییر و تحولات در بودجه این رقم به 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. کل هزینه های سال دوم 2 میلیارد تومان بود که البته ما بازیکنان را ۴0 درصد به خاطر سقوط تیم و طبق قراردادی که با آنها بسته بودیم جریمه کردیم. البته آن هایی که انصافا تا آخر جنگیدند کمتر جریمه شدند. یعنی کل هزینه های سال دوم 1 میلیاردو 700 میلیون تومان شد. الان این رقم بودجه یک تیم لیگ دومی است. چون آن ها هم به همین میزان لباس می خواهند و مسافرت می روند. فقط مبلغ قراردادشان کمتر است.
آقای خراجی در سقوط تیم شهرداری چقدر هیات فوتبال نقش داشته است؟
به شدت می توان از پتانسیل هیات در جهت توسعه فوتبال اراک استفاده کرد به شرط این که هیات در راستای توسعه نقش مداخله ای نداشته باشد. کما این که قانون گذار هم هیات را از نقش مداخله ای منع کرده است.
پس هیات دخالت می کرده؟
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
آینده فوتبال اراک را چطور پیش بینی می کنید؟
تا این روند ادامه دارد هیچ تغییری نخواهد کرد. من حاضرم یک میلیارد تومان بگیرم و بعد از ۵ سال تیم را لیگ برتری کنم. چون در این ۵ سال فرصت مدیریت دارم. در زمان آلومینیوم هم اگر سال بعد ایرالکو حمایت می کرد ما قطعا لیگ برتری بودیم. ولی این اتفاق نیفتاد.
شما در هاکی توانستید 11 بازیکن ملی پوش تحویل جامعه ورزش استان بدهید. چرا در فوتبال این کار را نکردید؟
اگر حمید جعفری به حرف من گوش می کرد امسال حداقل ۵ بازیکن بزرگ داشتیم. باید به آن ها فرصت می داد. ما این فرصت را دادیم به آقای قدمیان. ایشان هم اشتباه کرد و از ترس نتیجه به جوانان فرصت نداد. اتفاقا ۵ نتیجه بد هم گرفت. ما اگر قرار است ببازیم شرف و حیا را نبازیم. باید به جوانان اعتماد کنیم و فرصتی به وجود بیاوریم که به بالندگی برسند. حتی اگر قرار نیست تیم داشته باشیم با 10 نفر تماس بگیریم و بگوییم ما چند بازیکن خوب داریم. البته نه در نقش دلـال.
وضعیت الـان تیم داری را چگونه می بینید؟
همین الـان هم خود من در حال مذاکره برای خرید تیم هستم. یک بار به کرمان رفتم و با معاون صنعت مس هم دیدار داشتم. تاکنون با چند تیم مذاکره کرده ایم.
منبع: نامه امیر